Přejít k hlavnímu obsahu
Domů Aktuality Kulturní a kreativní odvětví se stávají běžnou součástí rozvoje ekonomiky i území

Kulturní a kreativní odvětví se stávají běžnou součástí rozvoje ekonomiky i území

ECIS
31. 5. 2023

Ve dnech 23. – 25.  května 2023 se ve švédském městě Helsingborg konal Evropský Summit kreativních odvětví 2023 (#ECIS23). Tato akce se pořádá pravidelně každý rok, v loňském roce se jako součást CZ PRES konala v Praze. Přinášíme několik postřehů z tohoto setkání.

Třídenní akce, kterou organizovala síť European Creative Industries Network (ECBN), nabídla bohatý a pestrý program. Hned v úvodu zazněla důležitá informace o transformaci ECBN (sdružující 174 odvětví, agentury, zprostředkovatele a podniky ve 44 zemích a více než 130 městech a regionech) na European Federation for the Creative Economy (EFCE). Cílem tohoto kroku je účinnější reakce kreativních odvětví na změny transformující Evropu směrem ke klimaticky neutrálnímu kontinentu, jehož rozvoj je založen na digitalizaci, sociální soudržnosti a dovednostech lidí. EFCE bude působit jako mezioborový orgán vytvářející prostředí pro kreativitu, rozvoj dovedností, vytváření pracovních míst a udržitelný růst v Evropě. Chce se také stát relevantnějším partnerem pro Evropskou komisi a spolutvořit programy podpory v oblasti kultury a kreativní ekonomiky.

V úvodním příspěvku předneseném státní tajemnicí švédského ministerstva kultury Karin Svanborg-Sjövall zaznělo, že kultura a média jsou sjednocující síla důležitá pro svobodu a stabilitu společnosti. Každý chce žít lépe, proto je důležité chránit prostředí, redukovat emise a vytvářet příjemná místa k životu ve městech i mimo ně. Velkou roli může sehrát efektivnější městské plánování, architektura a funkční využití prostoru. K tomu napomáhá např. program New European Bauhaus. Změn však nelze dosáhnout bez vzdělaných lidí, kteří rozumějí požadavkům doby a jsou schopni změny prosadit. I ve Švédsku se musí změnit kurikula pro výuku ve školách. Revizí musí také projít všechny strategie, které byly vytvořeny v minulosti a které dosud nedostatečně reagují na měnící se podmínky.

Další příspěvky se týkaly současných trendů, které ovlivňují kulturní a kreativní odvětví. Do popředí zájmu se dostává umělá inteligence (AI), která proniká do všech kreativních oblastí, využívá se např. v architektuře, plánování, ale AI už píše i divadelní hry, skládá hudbu a maluje obrazy. Panují obavy, že AI vytěsní kulturu jako kdysi fotografie „zabila“ portrétování. Nesmíme ale zapomínat, že AI je kompletně závislá na datech, kterými ilustruje obraz světa. Sběr dat z „kultury“ není jednoduchý, protože není jedna kultura, ale mnoho různých kultur. AI je a bude nástroj člověka, protože pouze zachycuje věrný obraz reality, není to umění. Role člověka bude vždy nezastupitelná.  Např. při automatickém navrhování architektury může dojít k odcizení, kdy návrhy postrádají lidský rozměr.

Spolupráci a multioborovost demonstroval projekt Cross Innovation Lab, jehož cílem bylo propojit umění a kreativitu s průmyslovou výrobou. Projekt vznikl z iniciativy regionu Skåne, v němž působí mnoho průmyslových podniků. Vzniklo několik tříčlenných týmů, vždy ve složení podnikatel + designér + umělec. Např. firma BJARNUMS se zabývá tradiční kovovýrobou a chtěla by transformovat své podnikání směrem k větší udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Tříčlenný tým se nejprve sešel na úvodní diskuzi, kde probrali, co jsou aktuální výzvy a problémy firmy. Kromě již zmíněné nutnosti transformace se firma potýká i s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců a bojuje na trhu o talenty. Výsledkem byl návrh tří kroků: (1) návrh cirkulárního modelu výroby; (2) založení nové přidružené firmy využívající digitální technologie a její propagace pomocí QR kódů na vagónech s výrobky firmy; (3) vytvoření stipendijního programu pro studenty s uměleckým a kreativním zaměřením. Tyto kroky naplňují tři rozměry transformace: zelené (nové procesy, cirkularita), digitální (digitální model, digitální procesy) a sociální (stipendium, práce s lidmi, vztahy v komunitě).

I další příspěvky přinášely zajímavé informace o systémech podpory ve Švédsku, zejména v kraji Skåne. Konference nabídla i možnosti exkurzí ve městě Malmö, konkrétně do objektu Game Habitat, který poskytuje zázemí pro herní vývojáře, a na Southern Sweden Design Days, kde byla možnost prohlédnout si výtvory místních designérů a výtvarníků. Město Malmö i kraj Skåne poskytují kulturním a kreativním odvětvím významnou finanční i nefinanční podporu a usilují o jejich rozvoj. Stimulují firmy k zapojení do evropských iniciativ, protože to přináší danému území nové kontakty, příležitosti, zkušenosti a v neposlední řadě i peníze. Kulturní a kreativní odvětví jsou nedílnou součástí místní ekonomiky, která se chce stát součástí evropského kulturního a kreativního ekosystému.

Sdílejte na sociálních sítích