Přejít k hlavnímu obsahu

Kulturní a kreativní odvětví akcelerátorem rozvoje

7_Creative

 

Cílem domény specializace Kulturní a kreativní odvětví akcelerátorem  rozvoje je zapojit kreativitu, kulturu a umění do tradičních i nových oborů lidské činnosti a posunout ekonomiku k tvorbě produktů a služeb s vysokou přidanou hodnotou.

 

Doména je zařazena do tematické oblasti Kulturní a kreativní odvětví.

TO KKO

Proč patří kulturní a kreativní odvětví mezi priority RIS3?

  • Česká republika disponuje vynalézavými lidmi s tvůrčími schopnostmi
  • Máme schopné inženýry, kteří umí využívat nové technologie
  • Naši podnikatelé se umí chopit nových příležitostí a postavit na nich byznys
  • Máme kvalitní výzkumné zázemí pro uplatnění designu, architektury i uměleckých oborů
  • Máme bohatou tradici v tradičních odvětvích (sklářství, textil, architektura aj.)
  • Prorazili jsme v tvrdé konkurenci v nových kreativních odvětvích (audiovize, film, gaming aj.)

Aplikační odvětví v doméně

Do kulturních a kreativních odvětví se řadí několik oblastí lidské činnosti, které však mají velký přesah do všech ostatních lidských aktivit. Rovněž dělicí čára mezi tzv. tradičními odvětvími (průmyslové aplikace designu ve strojírenství, architektuře, technologiích, výroba skla, textilu, nábytku, umělecká řemesla apod.) a novými odvětvími (audiovizuální aplikace, digitální tvorba, game design, smart textilie aj.)  postupně mizí.

AO KKO

Strategická témata výzkumu a inovací v aplikačních odvětvích

Progresivní design produktů

Design vytváří v řadě sektorů klíčovou komparativní výhodu a pomáhá vytvářet uživatelsky orientovaná řešení. Pokročilé technologie se zapojují do procesu návrhu, výroby i poprodejních služeb. Produktový design je úzce propojen s materiálovým výzkumem, design videoher s digitálními technologiemi, architektura se stavebnictvím. Strategické téma je silně interdisciplinární a vyžaduje spolupráci mnoha profesí.

Inovativní modelování služeb a procesů

Metoda design thinking umožňuje porozumět potřebám a chování uživatelů a propojit designové myšlení s obchodní strategií. Zákazník se stává partnerem, který svojí reakcí přispívá k rychlému vytváření funkčních prototypů a jejich efektivnímu otestování. Metoda narušuje zaběhnuté stereotypy a přináší nové operační postupy, netradiční využití technologií a inovované obchodní modely.

Str_tem ilus KKO

Klíčové umožňující technologie v doméně KKO nástrojem akcelerace socioekonomického rozvoje ČR

Aplikovaný výzkum a experimentální vývoj v kulturních a kreativních odvětvích se může zaměřit na všechny klíčové umožňující technologie. Každá z nich může být využita k inovacím ve všech aplikačních odvětvích řadících se do této domény, ale i do dalších oblastí. Nové a netradiční využití výsledků výzkumu a vývoje přináší inovace nejen do produkce nových výrobků a služeb, ale například i do vzdělávání, zdravotnictví či sociální péče.

Konkrétní témata výzkumu a inovací klíčových umožňujících technologií v této doméně je možno získat v Příloze 1 Národní RIS3.

Podrobnější obecné informace o klíčových umožňujících technologiích je možno získat zde.

Témata společenských, humanitních a uměleckých věd v doméně Kulturní a kreativní odvětví nástrojem akcelerace rozvoje ČR

Kulturní a kreativní odvětví (KKO) mají bezprostřední souvislost s člověkem, jeho životním stylem, kvalitou života a kulturou. Samotný člověk se svými tvůrčími schopnostmi je hlavní hybnou silou v této doméně.

Výzkum v oblasti společenských, humanitních a uměleckých věd (SHUV) se zaměří na tyto skupiny SHUV:

  • Výzkum vzájemných vztahů mezi společností, technologiemi a inovacemi
  • Podmínky/bariéry aplikace inovativních technologií a postupů
  • Bezpečnostní výzkum

Konkrétní témata výzkumu v oblasti společenských, humanitních a uměleckých věd v této doméně je možno získat v Příloze 1 Národní RIS3.

Podrobnější obecné informace o tématech společenských, humanitních a uměleckých věd je možno získat zde.

Národní inovační platforma Kulturní a kreativní odvětví a hlavní aktéři

Národní inovační platformy jsou pracovní skupiny, v nich se v praxi uskutečňuje proces objevování podnikatelských příležitostí – EDP.

Doména Kulturní a kreativní odvětví nástrojem akcelerace socioekonomického rozvoje ČR je předmětem diskuzí v Národní inovační platformě V - Kulturní a kreativní odvětví, kde se setkávají zástupci podnikatelské, výzkumné a veřejné sféry, což je známý model tzv. Triple helix.

 

Na koho se obrátit:

Silueta M

Odborný garant Národní inovační platformy V - Kulturní a kreativní odvětví: Lukáš Trčka, TIC Zlín, trcka@ticzlin.cz

 

Silueta Ž

Tajemnice Národní inovační platformy V - Kulturní a kreativní odvětví: Dagmar Vránová, MPO ČR, vranovad@mpo.cz

Sdílejte na sociálních sítích