Dostupné územní třídění (členění) |
ČR |
Časová řada |
2014-2021 |
Zdroj dat |
ÚV ČR |
Strukturu návrhu rozdělení výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace stanovuje Rada pro výzkum, vývoj a inovace a rozesílá ji správcům rozpočtových kapitol, kteří zpracují návrh výdajů na výzkum, vývoj a inovace svých kapitol tak, aby přednostně zajistili plnění projektů zahájených v předchozích letech a dalších závazků.
Návrhy předkládají správci rozpočtových kapitol Radě pro výzkum, vývoj a inovace, která je s nimi v dohodovacím řízení projedná.
Výsledný návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace, jejich rozdělení a střednědobý výhled podpory výzkumu, vývoje a inovací předkládá vládě Rada pro výzkum, vývoj a inovace. Po projednání ve vládě ho Ministerstvo financí zapracuje v souladu s rozpočtovými pravidly do návrhu zákona o státním rozpočtu.
Podrobnosti k metodice sběru a zpracování dat jsou uvedeny zde.
V publikovaném dashboardu B03 je zobrazena časová řada, která ukazuje výdaje na VaVaI dle jednotlivých rozpočtových kapitol, typu výdajů a typu zdrojů.
Z grafu vyplývá, že nejvyšší institucionální výdaje státního rozpočtu na VaVaI jsou dlouhodobě vydávány na MŠMT (v roce 2021 to bylo cca 10 mld. Kč). Další v pořadí je Akademie věd ČR (v roce 2021 to bylo cca 6,95 mld. Kč). Ostatní instituce následují se značným odstupem (v roce 2021 to bylo cca 720 mil. a méně Kč).
Pokud se zaměříme na účelové výdaje, na špici se dlouhodobě střídavě pohybují TA ČR, GA ČR a MŠMT (v roce 2021 to bylo cca 5,28 mld. Kč, 4,39 mld. Kč a 4,34 mld. Kč).
Z pohledu zahraničních zdrojů je pro ČR významná podpora VaVaI pro MŠMT a MPO (v roce 2021 to bylo cca 5,2 mld. Kč a 2,89 mld. Kč).