Přejít k hlavnímu obsahu
Domů Monitoring Seznam indikátorů C01 Absolventi VŠ podle oborů vzdělávání dle klasifikace ISCED-F se zaměřením na přírodovědné, technické a ICT obory

C01 Absolventi VŠ podle oborů vzdělávání dle klasifikace ISCED-F se zaměřením na přírodovědné, technické a ICT obory

Dostupné územní třídění (členění)

ČR

Časová řada

2018-2022

Zdroj dat

ČSÚ

Základem pro rozvoj vědy a techniky je mimo jiné dostatečný počet studentů a absolventů přírodovědných a technických oborů na vysokých školách. Statistické údaje o nich vycházejí z mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 2013 (https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace-oboru-vzdelani-cz-isced-f-2013), kde jsou zahrnuti pod kódem 05 Přírodní vědy, matematika a statistika a 07 Technika, výroba a stavebnictví. Statistika studentů a absolventů přírodovědných a technických oborů čerpá primárně ze Sdružených informací matrik studentů (https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/sims-sdruzene-informace-matrik-studentu-1).

Data za vysokoškolské studenty a absolventy zahrnují bakalářský, navazující magisterský, magisterský a doktorský vzdělávací program. Počty studentů a absolventů jsou uvedeny ve fyzických osobách, tj. každý student je v konkrétním údaji zahrnut jen jednou, včetně studentů, kteří současně studují ve více studijních programech. Data jsou za veřejné a soukromé vysoké školy.

Celkový počet studentů v ČR vykazuje mezi roky 2018 a 2022 mírný nárůst (cca 2 %), přičemž výrazně vyšší je nárůst počtu studentů z ciziny (cca 18 %). Z hlediska oborů rostl počet českých i zahraničních studentů v oborech ICT a Přírodní vědy, matematika a statistika na veřejných i soukromých vysokých školách. Negativní trend je naopak patrný při sledování počtu českých i zahraničních studentů na veřejných i soukromých vysokých školách v oborech Technika, výroba a stavebnictví (viz Dashboard D1, Graf G1 až G4).

Celkový počet absolventů v ČR v oborech Technika, výroba a stavebnictví vykazuje mezi roky 2018 a 2022 poměrně významný pokles (cca 30 %). Počet absolventů oborů zaměřených na ICT vykazuje stagnaci. Obdobně je tomu u počtu absolventů cizinců na českých vysokých školách (viz Dashboard D1, Graf G5 až G8).

D1 Studenti a absolventi VŠ podle oborů vzdělávání dle klasifikace ISCED-F se zaměřením na přírodovědné, technické a ICT obory

Sdílejte na sociálních sítích